
From Networks  
to Netflix
A Guide to Changing Channels

Edited by Derek Johnson



First published 2018
by Routledge
711 !ird Avenue, New York, NY 10017
and by Routledge
2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX14 4RN
Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informa business
© 2018 Taylor & Francis
!e right of Derek Johnson to be identified as the author of the editorial 
material, and of the authors for their individual chapters, has been asserted 
in accordance with sections 77 and 78 of the Copyright, Designs and Patents 
Act 1988.
All rights reserved. No part of this book may be reprinted or reproduced or 
utilised in any form or by any electronic, mechanical, or other means, now 
known or hereafter invented, including photocopying and recording, or in 
any information storage or retrieval system, without permission in writing 
from the publishers.
Trademark notice: Product or corporate names may be trademarks or regis-
tered trademarks, and are used only for identification and explanation with-
out intent to infringe.
Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Names: Johnson, Derek, 1979– editor.
Title: From networks to Netflix : a guide to changing channels / [edited by] 

Derek Johnson.
Description: New York : Routledge, 2018. | Includes bibliographical 

references.
Identifiers: LCCN 2017038503 | ISBN 9781138998490 (hardback) |  

ISBN 9781138998513 (pbk.) | ISBN 9781315658643 (ebk.)
Subjects: LCSH: Television viewers—Effect of technological innovations on. | 

Television broadcasting—Technological innovations—United States. |  
Streaming technology (Telecommunications)

Classification: LCC HE8700.66.U6 F76 2018 | DDC 302.23/45—dc23
LC record available at https://lccn.loc.gov/2017038503
ISBN: 978-1-138-99849-0 (hbk)
ISBN: 978-1-138-99851-3 (pbk)
ISBN: 978-1-315-65864-3 (ebk)
Typeset in Warnock Pro
by Apex CoVantage, LLC



67

     Alabama 
Public 

Television Network  
 Local Stations and Struggles 

Over Collective Identity 

   Allison   Perlman   

 In the summer of 2012, controversy befell the public television system in Alabama as 
the Alabama Public Television Network’s (APTN) executive director was fi red by the 
Alabama Educational Television Commission (AETC). Created in the 1950s by the 
Alabama state legislature to develop noncommercial television in the state, the AETC 
had been the entity licensed to operate public television stations in Alabama. In 2012, 
members of the AETC wanted the network to telecast a series that argued that the US 
had been, since its founding, a Christian nation, as well as other programming that 
discussed creationism. When Allan Pizzato, the executive director, refused, he and his 
deputy Pauline Howard lost their jobs. In response, over 100,000 people signed two 
petitions protesting the fi rings and the ombudsman for the Corporation for Public 
Broadcasting (CPB) published a detailed report of the incident, describing the actions 
of the Commission as “improper, unethical, and outrageous” ( Sefton 2012a ;  Fry 2012 ; 
 “Alabama” 2012  ;  Seitz-Wald 2012 ). 

 ! is scandal was one more chapter of a longer story in which the decisions of the 
AETC became a site of public contention. By analyzing three controversies to beset 
public television in Alabama, this chapter  examines how Alabama public television 
long has been a political battleground, one in which contesting views of the political 
function of public television, the composition of the civic body to be served by it, and 
the respective rights of broadcasters and their audiences have been fought. If commer-
cial network television, especially in the classical network era, was imagined to be the 
locus of a national culture—its inclusions and exclusions constituting the parameters 
of national belonging—then, as Alabama’s history illuminates, local public television 
channels frequently have been seen as spaces in which defi nitions of the local—of its 
citizens and its values—have taken shape. As a result, fi ghts over local public television 
channels have been, and continue to be, battles over competing understandings of local 
identity. 



AL L I SON PER LMAN

68

Such fights have taken on special significance in places like Alabama, where public 
television channels are controlled by a government agency. Since it was created by the 
Alabama legislature in 1953, the AETC was charged with creating the first statewide 
educational television network: a group of interconnected broadcast stations that would 
serve the entire state of Alabama. With Alabama’s structure as their model, a number 
of other states formed similar statewide educational television networks, likewise run 
by state commissions appointed by state governors. While, as this chapter discusses, 
this arrangement has raised critical legal questions about the speech rights of public 
telecasters, it also has intensified the tendency to see local public television channels 
as synedoches of the states themselves, their programming decisions reflective of the 
states’ social and political culture.

To examine the APTN is additionally to see how the public broadcasting sector has 
been, and continues to be, composed of local channels whose programming priorities, 
and whose vision of what public media should be, have diverged from one another and 
importantly from the national organizations that serve them. Since the passage of the 
1967 Public Broadcasting Act, which allocated federal tax dollars to support public 
television, by design and by law public television in the US was to avoid the affiliate- 
network structure that governed commercial broadcasting and instead operate as a 
constellation of local channels with whom lay the authority over programming pri-
orities, both local and national. In contrast to the British Broadcasting Corporation 
(BBC), US public television was not envisioned as a technology of nation building, but 
rather was to be a profoundly decentralized system of local channels that tended to 
local needs. As Michele Hilmes so well documents in this volume, local public televi-
sion stations operate as presenting stations (stations that produce programming that 
circulates nationally), producers of local content, and schedulers who determine which 
and when the majority of programming reaches local audiences. Yet the public televi-
sion sector also has been served by national organizations that have faced the difficult 
task of providing programming and support (financial and technical) to a diverse range 
of local channels. !e story of Alabama public television thus also illuminates this ten-
sion between the local and the national, a tension that frequently has spoken to internal 
fights within Alabama over its own collective identity.

THE DEVELOPMENT OF PUBLIC TELEVISION IN ALABAMA

From the very beginning, the US noncommercial television sector was heterogeneous. 
In the late 1940s and early 1950s, many people fought for a space in the US television 
sector for educational channels. Building on the uneven history of educational radio 
stations, which for decades had committed to using the airwaves to provide educational 
and cultural programs, advocates of educational TV saw television as a technology that 
could democratize access to both educational materials and ennobling forms of culture. 
When in 1952 the Federal Communications Commission (FCC) reserved 242 channels 
for noncommercial educational television stations, it provided a tremendous opportu-
nity to make good on these visions of the sociopolitical potential of the new medium 
(Perlman 2016, 18–32).



 A LABAMA PUB L IC  T E L EV I S ION NETWORK

69

In the following decade, a range of experiments with educational television took 
hold in communities across the country. !ey differed with respect to their commu-
nities of service (local, statewide, regional) and locus of control (statewide commis-
sions, universities, school boards of education, nonprofit organizations). Importantly, 
the mission of the stations also varied. Some, especially coastal stations like KQED (San 
Francisco) and WGBH (Boston) sought to provide cultural and public affairs program-
ming; others, notably a number of Midwestern stations, emphasized adult education 
and programming that addressed the local concerns; still others, in a number of regions 
but especially in the South, utilized television as an instructional technology—in both 
classrooms and at home—that was to ameliorate the uneven distribution of resources 
across educational institutions in their communities. It was this latter use of educa-
tional television that inspired political leaders in Alabama to start a statewide educa-
tional television network.

Early in 1953, Alabama Governor Gordon Persons investigated the feasibility of edu-
cational television in his state. !e state of education in Alabama in the early 1950s was 
dire. Alabama public schools had a dearth of qualified teachers, its teachers were paid 
substantially less than their counterparts in other states, and its facilities were subpar 
(Permaloff and Grafton 1995, 28–9). A statewide television network could allow a sin-
gular expert teacher to provide instructional lessons to thousands of students and thus 
was imagined to be an economical and efficient way to address the state’s education 
crisis; in this, television in the 1950s was imagined in similar terms to online education 
in the twenty-first century: as a technological fix to address deficiencies in underres-
ourced educational systems. In addition, educational television would have the addi-
tional benefit of forestalling school integration. In the years leading up to and following 
the 1954 Brown v. Board of Education ruling, which ruled segregated schools unconsti-
tutional, Alabama and other southern states looked to ways to “equalize” educational 
resources across white and black schools. Educational television would allow both 
white and black students to receive identical instructional materials without requiring 
them to sit in the same physical space (Perlman 2016, 39–40).

!e state legislature created the Alabama Educational Television Commission 
(AETC), a five-person body appointed by the governor, and confirmed by the state 
legislature, to be the licensee for and oversee the operation of the network. !e Ala-
bama network’s educational mission was multifaceted. Its programming was to instruct 
school children and to bring cultural works (ballet, opera, theater) to the homes of peo-
ple who otherwise would be deprived of these experiences. !e network telecast lec-
tures, allowing it to become a “space age Chautauqua” for “the discriminating viewer” 
(Perlman 2016, 40). !e Alabama Educational Television Network (AETN) also prior-
itized materials of civic import, from the governor’s inaugural address to tax advice. 
!e AETC contracted with three universities in Alabama, which would produce local 
programming for the network.

!e AETN was a state-run network designed to address state needs, defined in 
accord with the political views of state officials. In its formative years, the AETC and 
the network it ran were therefore deeply intertwined with the system of racial suprem-
acy in its state. In its first 15 years of operation, it not only sought to maintain school 



AL L I SON PER LMAN

70

segregation, but omitted the state’s substantial African American population from its 
leadership, its programming, and its perception of its public. !e AETC’s desire to cor-
don off Alabama from the social and political transformations that engulfed the nation 
in the 1960s, especially surrounding African American civil rights, led to the first major 
controversy to beset the local television network.

CONTROVERSY 1: STATES’ RIGHTS, PUBLIC TELEVISION,  
AND RACIAL DISCRIMINATION

!roughout the 1960s, states like Alabama imagined educational television as a tech-
nology to ameliorate social inequalities while simultaneously shoring up existing power 
relations in the state; it could at once equalize access to educational and cultural pro-
gramming without requiring the redistribution of resources, both material and politi-
cal. By contrast, National Educational Television (NET), a Ford Foundation–supported 
organization that produced and distributed programming across educational televi-
sion stations nationally, pursued educational television as a tool to disrupt, rather than 
affirm, the status quo. !roughout the 1960s, NET circulated a wide range of public 
affairs and cultural affairs programs, addressing hot-button topics like African Ameri-
can civil rights (Brooks 1994).

!e AETC, like many other educational telecasters, refused to air much of this con-
troversial programming. !roughout the 1960s, virtually none of the national program-
ming circulated by NET on racial inequality was aired on the Alabama state network. 
!e network, furthermore, did not replace national programs on civil rights with other 
programs that addressed this exigent topic from a local perspective. !us, in a state in 
which a third of its citizens were African American, it became increasingly untenable 
to many of its residents that virtually no African Americans worked for its state-run 
television network, served on the commission that controlled its licenses, or appeared 
within its programming. In 1969, residents of Alabama filed a petition to deny the 
AETC’s licenses on racial discrimination grounds (Perlman 2016, 57).

All broadcast stations, both commercial and noncommercial, at this time were 
granted broadcast licenses for three years, after which they had to submit applica-
tions for renewal with the Federal Communications Commission (FCC), who was to 
determine if renewal was in the public interest. At the heart of the challenge to the 
AETC’s licenses were two intertwined questions over the definition of the Alabama 
“public” and over what it meant to serve it. !e petitioners asserted that to whitewash 
the network’s programming, and to refuse to air any shows addressing—or even mean-
ingfully  featuring—African Americans, not only denied audiences access to important 
perspectives, but transformed Alabama educational television into “media for White 
Supremacy” (Richey 1970). !e AETC, in turn, refused to concede that diverse publics 
required a diversity of programming, insisting that to presume that all publics could 
not be served by high quality programming itself constituted racism; in this, the AETC 
charged that recognition of racial difference as meaningful was itself a form of racial 
discrimination. In addition, the Commission stated that its refusal to air the NET shows 
was an exercise in taste and judgment, not racial animus, and that its decisions were 



 A LABAMA PUB L IC  T E L EV I S ION NETWORK

71

within its editorial discretion. In 1974, the FCC ultimately sided with the petitioners, 
citing the AETC’s racially discriminatory practices as in violation of its public interest 
obligations (Perlman 2016, 59–60). All eight of the public television stations in the state 
simultaneously had their licenses revoked.

!ough an historical anomaly—only one other television station (the commer-
cial station WLBT in Jackson, Mississippi) had lost a license on racial discrimination 
grounds, and the AETC the following year successfully filed for and was awarded the 
licenses for Alabama’s public television stations—the revocation of the AETC’s licenses 
was a big deal at the time. !e fight over public television in Alabama exposed the deep 
cleavages between the imagined national public sought by NET, the limiting parameters 
of the Alabama public as constituted by the AETC, and the inclusive local public fought 
for by the petitioners. It illuminated the fissures between the national and the local as 
well as within the local itself, exposed disparate understandings of the mission of public 
television, and revealed the power dynamics between national institutions and local 
channels. If NET and local Alabamians saw the AETC’s decisions to omit national civil 
rights programming as expression of state-sanctioned racism, the AETC viewed NET 
as recklessly and insultingly dismissive of the mores and concerns of local channels in 
its programming priorities.

!e license challenge, which took over six years to resolve, coincided with substan-
tial changes in the noncommercial television sector. !e 1967 Public Broadcasting Act, 
which redubbed educational television as public television, had created the Corpora-
tion for Public Broadcasting (CPB) to disburse federal monies and further develop the 
public television sector. !e CPB, in 1969, decided to create a new organization, the 
Public Broadcasting System, to be the primary distributor of national programming to 
local public television stations, displacing NET in that role. NET merged with WNDT, 
the New York public television station, to form WNET, which would be one of the pri-
mary presenting stations for PBS. !e balance of power of the public television sector 
was to shift with the creation of PBS, which by design was to be far more deferential 
to local stations than NET had been. !e apotheosis of this emphasis was the 1974 
formation of the Station Program Cooperative (SPC), which put the decision-making 
power for nationally distributed programs in the hands of local public television sta-
tions (Avery and Pepper 1980, 131). !ese changes resulted in part to ameliorate the 
tensions between local stations and the national organizations that served them. And 
yet, as the next major controversy to surround the AETC indicates, these changes did 
not end the frictions between the local and the national nor the very live debates within 
Alabama over the role of its public television channels.

CONTROVERSY 2: SPEECH RIGHTS AND STATE-RUN  
PUBLIC TELEVISION

!e next big controversy for Alabama public television originated in the AETC’s deci-
sion not to air a docudrama, Death of a Princess, in 1980.1 !e film told the story of 
the execution of a Saudi princess and her commoner lover. Based on interviews con-
ducted by journalist Antony !omas, the film at once uncovered what had happened 



AL L I SON PER LMAN

72

to Princess Misha’al and exposed the religious and cultural mores of elite Saudi society. 
Death of a Princess had been co-produced by Boston station WGBH and Britain’s Asso-
ciated Television Corporation, was scheduled as part of WGBH’s World series, and had 
been funded partially through the SPC members, including the AETC (Hershey 1980; 
Keneas 1980).

!e firestorm in the US in the weeks leading up to the scheduled May 12 broadcast 
of Princess was intense. !e film’s airing in Britain in April 1980 had outraged the Saudi 
government, which objected to its representation of Saudi royal women as “repressed, 
uneducated, wallowing in luxurious boredom and generally adulterous” (Keneas 1980). 
Saudi Arabia retaliated by removing its ambassador from London and ousting the Brit-
ish ambassador from Jeddah (Ibrahim 1980). !e Saudis also pressured US officials to 
block PBS from distributing the program. Acting Secretary of State Warren Christo-
pher sent a letter to PBS President Lawrence Grossman asking PBS to give consider-
ation to Saudi concerns over the film. Two members of Congress urged that the show 
be shelved, and Mobil Oil ran an ad in newspapers in major cities that suggested that 
the film “raises some very serious issues” (“State” 1980; Singleton 1980). To advocates 
of the film, its opponents seemed willing to sacrifice freedom of expression in order to 
placate a foreign government and secure the economic interests of major oil companies 
in the Middle East; to its detractors, Princess’s telecast would unnecessarily anger an 
American ally in the Middle East. PBS was steadfast in its decision to air the film, but 
added to the telecast a panel discussion of differing views on the film’s legitimacy and 
accuracy (Nash and Matthews 1981).

Even so, a number of local stations decided not to air it. !e South Carolina Edu-
cational Television Network, out of loyalty to the state’s former governor and current 
ambassador to Saudi Arabia, John West, did not telecast the program across its five sta-
tions. KLCS-TV in Los Angeles and KUHT-TV in Houston deemed the film not in the 
national interest. And the Alabama Public Television Network, for ostensible fear the 
telecast would endanger the lives of Alabamians working in the Middle East, two days 
before the film’s scheduled broadcast decided not to air it (Kelly 1980; Mitchell 1980). 
In advance of the scheduled telecast, business leaders with contracts in the Middle East 
contacted the AETC to express concern over the film (Muir 1982, 1054). In response, 
Alabama residents filed a lawsuit against the AETC, seeking to compel the film’s telecast 
and desiring a permanent injunction against the Commission from making “political” 
decisions with regard to programming. A similar lawsuit was filed in Houston against 
KUHT (Muir 1982). In addition, the petitioners argued that the AETC’s decision not to 
air the film violated their First and Fourteenth Amendment rights (Muir 1981).

!e legal question considered by the courts was whether stations licensed to state 
agencies were afforded the same First Amendment protections as privately controlled 
stations. For the petitioners, the AETC had engaged as a government agency in an 
unconstitutional act of censorship by refusing to air the film; for the AETC, this deci-
sion was part and parcel of the editorial discretion the courts had historically afforded 
broadcasters. !e Fifth Circuit Court of Appeals determined that commercial and non-
commercial stations are generally subject to the same regulatory requirements, but sta-
tions that operate as “state instrumentalities” are “without the protection of the First 



 A LABAMA PUB L IC  T E L EV I S ION NETWORK

73

Amendment.” While all parties in the case allowed for state-run public television sta-
tions to have some editorial discretion, the question was whether this discretion must 
be “carefully neutral as to which speakers or viewpoints are to prevail in the marketplace 
of ideas” (Muir 1982, 1041). !e court ultimately rejected the idea that to cancel the 
program was to censor it—it could be shown in other venues in the state—and affirmed 
the editorial discretion of public telecasters, even those run by state governments, to 
make determinations about their programming schedule, guided by the public inter-
est requirements of federal communications law. In a withering dissent (one of three 
filed in this case), Judge Frank Johnson Jr. determined that the decision by broadcasters 
in Alabama and Houston to cancel the telecast because of the viewpoints expressed 
within it was a textbook case of illegitimate state censorship (Muir 1982, 1053).

While the case turned on questions of legal rights—the rights of the petitioners 
to hear viewpoints, the rights of the AETC to determine what to broadcast over its 
channels—it also spoke to core disagreements over Alabama’s values. If the petition-
ers fought for a state that valued the circulation of diverse ideas, the AETC privileged 
the safety of Alabamians working abroad—and, perhaps, the business interests of Ala-
bama companies—over the speech rights of the broader public. If the license challenge 
in 1969 spoke to the relationship between local public television and the state’s racial 
diversity, this court challenge considered how Alabamians would balance the market-
place of ideas with other state priorities; like the license challenge, it was a battle over 
the collective identity of the state, its public television channels imagined as a critical 
space where that identity would be defined.

CONTROVERSY 3: CHURCH/STATE  
AND LOCAL PROGRAMMING

Alabama public television’s 2012 controversy placed the state’s channels in a modern 
culture wars debate. It was, from one perspective, a clash over the role of religion in the 
public sphere. Members of the AETC wanted the public television network to telecast 
lay evangelical historian David Barton’s ten-part series, "e American Heritage Series; 
they also wanted public television channels in Alabama to program shows about cre-
ationism. In addition, the AETC disapproved of the APTN’s inclusion of “sexual orien-
tation” in its diversity statement. After firing executive director Allan Pizzato and his 
deputy Pauline Howland for refusing these requests, the AETC subsequently jettisoned 
the network’s diversity statement altogether (Sefton 2012a; Fry 2012; “Alabama” 2012). 
Howland would be reinstated two days after she was fired, and by November 2012 Piz-
zato had been hired as president and general manager of the WYES-TV public televi-
sion station in New Orleans (Sefton 2012b).

Yet the AETC’s actions were greeted with outrage both within and outside of Ala-
bama. Seven members of the Alabama Public Television Foundation’s Board resigned 
in protest,2 as did three members of the Alabama Educational Television Foundation 
Authority.3 Charles Grantham, the APTN’s chief operating officer resigned as well and 
wrote an open letter to Alabama Governor Robert Bentley decrying Pizzato’s dismissal 
over “ideological differences” between him and the Commission. Bentley referred to the 



AL L I SON PER LMAN

74

AETC’s meddling as a “destructive spiral” that could precipitate the “untimely death” of 
public television in Alabama. In addition, thousands of people voiced their opposition 
to the AETC’s actions (Carlton 2012; Seitz-Wald 2012). While no legal actions followed, 
this most recent debate over the AETC took place in the court of public opinion.

As with the previous controversies, this 2012 incident centered on conflicting under-
standings of Alabama’s identity, refracted through the programming of its local public 
television channels. Barton—and the approach to history he endorsed on his website, in 
his books, and in this film series—was a contentious figure. He argued that the US has 
always been an explicitly Christian nation; he also insisted that the doctrine of church/
state separation, often interpreted as key to the religious freedom protections of the 
First Amendment, was a falsehood propagated by a mistaken Supreme Court that, like 
professional historians, erroneously diminished the centrality of Christianity to Amer-
ican nationhood. Professional historians reject Barton’s views, seeing them as a projec-
tion of “contemporary political and religious notions back onto the eighteenth century, 
distorting the Founders by making them into twenty-first century born-again Chris-
tians” (Stephens and Giberson 2011, 65–6). In desiring Barton’s work on the APTN, and 
in advocating for programming that endorsed creationism, the AETC not only sought 
to propagate concepts rejected as false by field experts, but to use a state instrument—
public television—to promote religious ideas. !e AETC’s opposition to including the 
LGBTQ community in the network’s diversity similarly spoke to the Commission’s 
desire to ground public television in Alabama in the mores of evangelical Christianity.

!e outrage over the AETC’s demands, and its retaliatory actions against Pizzato 
and Howard, responded most directly to the Commission’s desire to use the APTN as 
an instrument to propagate religious beliefs presented in the guise of legitimate history. 
To these critics, promotion of religious views by a state agency would directly violate 
the First Amendment protection of religious liberty and its prohibition of state religion. 
It was to impose the political and religious values of the commissioners themselves on 
all Alabamians.

But, as had been the case historically, this controversy was also over the mores and 
values of Alabama itself, and the relationship between its public television channels and 
its collective identity. !e actions of the AETC raised questions over Alabama’s con-
ception of its body politic, its respect for established sites of expertise, and its embrace 
or rejection of its diverse publics. !is struggle generated public debate, as had the 
previous controversies, over what sort of state Alabama was, a question in the public 
mind deeply intertwined with the programming commitments of its public television 
channels.

Ultimately, the history of Alabama public television channels offers an alternate win-
dow to the politics of noncommercial US television. It disrupts the notion of a mono-
lithic public media sector and flags the importance, past and present, of local channels 
in determining what can be said, and who can be seen, on public TV. And, as the 2012 
controversy attests, it signals the continued salience of local channels in our contem-
porary mediascape to local communities, who see in them a reflection—sometimes 
contested—of their own collective identity.



 A LABAMA PUB L IC  T E L EV I S ION NETWORK

75

NOTES

 1 !e texts referenced relating to Death of a Princess (Hershey 1980; Ibrahim 1980; Kelly 1980; 
Keneas 1980; Mitchell 1980; Nash and Matthews 1981; “State” 1980; Singleton 1980) are all 
found in the James Day Collection, Box 27, Folder 18, National Public Broadcasting Archives, 
College Park, Maryland.

 2 !e Alabama Public Television Foundation Board is a private group that helps raise money for 
the network.

 3 !e Alabama Educational Television Foundation Authority is a board that consists of the seven 
commissioners and five people appointed by the Commission. It is given the authority to raise 
funds for the stations.

REFERENCES

“Alabama Public Television Board Members Quit after Executives Fired.” 2012. "e Associated 
Press, June 16. Accessed September 13, 2013. http://blog.al.com/businessnews//print.html? 
entry=/2012/06/alabama_public_television_boar.html.

Avery, Robert K. and Robert Pepper. 1980. “An Institutional History of Public Broadcasting.” Jour-
nal of Communication 30 (3): 126–38.

Brooks, Carolyn N. 1994. “Documentary Programming and the Emergence of the National Edu-
cational Television Center as a Network, 1958–1972.” Unpublished Dissertation, University of 
Wisconsin, Madison.

Carlton, Bob. 2012. “Birmingham Pastors Present Petitions to Alabama Public Television Object-
ing to History Series.” Al.com, July 26.

Fry, Erika. 2012. “Firings Raise Questions at Alabama Public Television.” Columbia Journalism 
Review, June 27. Accessed September 13, 2013. www.cjr.org/behind_the_news/firings_raise_
questions_at_ala.php?page=all&print=true

Hershey Jr., Robert D. 1980. “Film about Executed Princess Upsets British-Saudi Relations.” New 
York Times, April 11.

Ibrahim, Youssef M. 1980. “Saudis Tell London to Pull Out Envoy.” New York Times, April 24.
Kelly, J. B. 1980. “ ‘Death of a Princess’ Requires No Apology.” "e New Republic, May 17.
Keneas, Alex. 1980. “Death of a Princess.” Newsday, May 12.
Mitchell, Alison. 1980. “ ‘Death of a Princess’ Airs in U.S. Despite Protests.” Newsday, May 13.
Muir v. AETC. 1981. 656 F.2d 1012.
Muir v. AETC. 1982. 982. 688 F.2d 1033.
Nash, Laura L. and John B. Matthews. 1981. Death of a Princess. Cambridge: Harvard Business 

School.
Perlman, Allison. 2016. Public Interests: Media Advocacy and Struggles over U.S. Television. New 

Brunswick: Rutgers University Press.
Permaloff, Ann and Carl Grafton. 1995. Political Power in Alabama: "e More "ings Change. . . . 

Athens: University of Georgia Press.
Richey, B. J. 1970. “Alabama ETV Under Fire for Racism, ‘Censorship.’ ” Mobile Register, June 18. 

Birmingham Public Library, 23.1.7.11.1.
Sefton, Dru. 2012a. “Alabama Firings Expose Rift over PTV Mission, Editorial Standards.” Cur-

rent.org, June 25. Accessed September 13, 2013. http://current.org/2012/06/alabama-firings- 
expose-rift-over-ptv-mission-editorial-standards/.

http://blog.al.com/businessnews//print.html?entry=/2012/06/alabama_public_television_boar.html
http://blog.al.com/businessnews//print.html?entry=/2012/06/alabama_public_television_boar.html
http://www.cjr.org/behind_the_news/firings_raise_questions_at_ala.php?page=all&print=true
http://www.cjr.org/behind_the_news/firings_raise_questions_at_ala.php?page=all&print=true
http://current.org/2012/06/alabama-firings-expose-rift-over-ptv-mission-editorial-standards/
http://current.org/2012/06/alabama-firings-expose-rift-over-ptv-mission-editorial-standards/


AL L I SON PER LMAN

76

Sefton, Dru. 2012b. “Veteran Pubcaster Allan Pizzato to Lead WYES-TV in New Orleans.” 
Current.org, November  14. Accessed March  15, 2014. www.current.org/2012/11/veteran- 
pubcaster-allan-pizzato-to-lead-wyes-tv-in-new-orleans/.

Seitz-Wald, Alex. 2012. “Tea Party Takes over Alabama Public TV.” Salon, August 9. Accessed 
July 7, 2016. www.salon.com/2012/08/09/tea_party_takes_over_alabama_public_tv/.

Singleton, Donald. 1980. “Seas of Protest over Saudi Film Flood Ch. 13.” Daily News, May 10.
“State, Hill and Mobil Put Heat on PBS over ‘Death of a Princess.’ ” 1980. Broadcasting, May 12.
Stephens, Randall J. and Karl W. Giberson. 2011. "e Anointed: Evangelical Truth in Secular Age. 

Cambridge: Harvard University Press.

http://www.current.org/2012/11/veteran-pubcaster-allan-pizzato-to-lead-wyes-tv-in-new-orleans/
http://www.current.org/2012/11/veteran-pubcaster-allan-pizzato-to-lead-wyes-tv-in-new-orleans/
http://www.salon.com/2012/08/09/tea_party_takes_over_alabama_public_tv/

	Cover
	Title
	Copyright
	Channel Listings
	Introduction
	POP 01 Pop Television Guides and Recommendations in a Changing Channel Landscape

	Broadcast Stations and Networks
	ABC 02 ABC Crisis, Risk, and the Logics of Change
	CW 03 The CW Media Conglomerates in Partnership
	GLOBO 04 Rede Globo Global Expansions and Cross-Media Extensions in the Digital Era
	PBS 05 PBS Crowdsourcing Culture Since 1969
	APTN 06 Alabama Public Television Network Local Stations and Struggles Over Collective Identity
	DR 07 DR License Fees, Platform Neutrality, and Public Service Obligation
	MeTV 08 MeTV Old-Time TV’s Last Stand?

	Cable and Satellite Services
	WGNA 09 WGN America From Chicago to Cable’s Very Own
	ESPN 10 ESPN Live Sports, Documentary Prestige, and On-Demand Culture
	NBCSN 11 NBC Sports Network Building Elite Audiences From Broadcast Rights
	TWC 12 The Weather Channel Genre, Trust, and Unscripted Television in an Age of Apps
	TLC 13 TLC Food, Fatness, and Spectacular Relatability
	MTV 14 MTV #Prosocial Television
	A&E 15 A&E From Art to Vice in the Managed Channel Portfolio
	SPIKE 16 Spike TV The Impossibility of Television for Men
	CMDY 17 Comedy Central Transgressive Femininities and Reaffirmed Masculinities
	NICKJr 18 Nick Jr. Co-viewing and the Limits of Dayparts
	DISJr 19 Disney Junior Imagining Industrial Intertextuality
	DISXD 20 Disney XD Boyhood and the Racial Politics of Market Segmentation
	FRFM 21 Freeform Shaking off the Family Brand within a Conglomerate Family
	ELREY 22 El Rey Latino Indie Auteur as Channel Identity

	Streaming Channels
	ATV 23 Awesomeness TV Talent Management and Merchandising on Multi-channel Networks
	ISA 24 ISAtv YouTube and the Branding of Asian America
	EIC 25 East India Comedy Channeling the Public Sphere in Online Satire
	TWITTER 26 Twitter Channels in the Stream
	TWITCH 27 Twitch.tv Tele-visualizing the Arcade
	BBC3 28 BBC Three Youth Television and Platform Neutral Public Service Broadcasting
	OPEN 29 Open TV The Development Process

	Premium Television
	NETFLIX 30 Netflix Streaming Channel Brands as Global Meaning Systems
	HULU 31 Hule Geoblocking National TV in an On-Demand Era
	IQIYI 32 iQiyi China’s Internet Tigers Take Television
	AMAZON 33 Amazon Prime Video Where Information Is Entertainment
	PLAYBOY 34 Playboy TV Contradictions, Confusion, and Post-network Pornography
	STARZ 35 Starz Distinction, Value, and Fandom in Non-linear Premium TV
	WWE 36 WWE Network The Disruption of Over-the-Top Distribution
	CBSAA 37 CBS All Access To Boldly Franchise Where No One Has Subscribed Before

	Contributors
	Index

